Sport

Home workout – czy warto ćwiczyć w domu?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Ewa Chodakowska, Sylwia Wiesenberg, Mel B, Jen Selter i wiele innych… Jeśli te nazwiska są Ci znajome, to z pewnością trafiłeś kiedyś na ich filmiki. Dzięki nim możesz ćwiczyć w swoim domu, w przerwie od domowych obowiązków. Czesto jednak spotykam się z pytaniami czy takie treningi są równie skuteczne jak te wykonywane na siłowni? Wg mnie nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie i myślę, że warto się nad tym głębiej zastanowić.


Przyznam, że sama od czasu do czasu korzystam w pomocy takich filmików, gdy wypełniony po brzegi dzień nie pozwala mi na wyjście na siłownię. Często także przeglądam je w poszukiwaniu inspiracji treningowych, poznaję nowe ćwiczenia, różne warianty i techniki. Jestem zdania, że każda forma ruchu jest dobra, a filmiki z treningami mogą być dobrym bodźcem motywacyjnym dla osób, które na początku wstydzą się pójść na siłownię lub nie do końca wiedzą jak zacząć ćwiczyć. I tutaj niestety pojawia się pierwszy problem… Często dzieje się tak, że osoby, które nie ćwiczyły przez kilka-kilkanaście lat (a czasem nigdy) nagle ulegają modzie na sport, odpalają YouTube i zaczynają przygodę z wirtualnym trenerem. Brzmi jak zmiana na lepsze, prawda? I w większości przypadków tak właśnie jest 🙂 Jednak aby taki trening sprawiał przyjemność, dawał efekty i przynosił więcej korzyści niż szkód warto zwrócić uwagę na kilka istotnych punktów:

– Wykonuj proste, ogólnorozwojowe ćwiczenia, bardziej skomplikowane układy zostaw na trening z realnym instruktorem.

– Rozważnie wybieraj trenerów, zwróć uwagę czy dokładnie instruują jak poprawnie wykonywać dane ćwiczenie, czy w trakcie ćwiczeń omawiają technikę, przypominają o oddychaniu itd. Nawet jeśli są z nami jedynie na ekranie powinni motywować nas tak, jakby byli obok.

– Staraj się ćwiczyć przed lustrem – to naprawdę ułatwia poprawne wykonywanie ćwiczeń. Często nie zdajemy sobie sprawy ze złej postawy, a w lustrze widać wszystko jak na dłoni. Łatwiej będzie nam skorygować błędy, gdy porównamy swoje odbicie z tym, co widzimy na ekranie.

– Skup się na poprawnym wykonaniu ćwiczeń, nie na szybkości. Często jest tak, że w krótkim filmiku trzeba zmieścić cały zestaw ćwiczeń i ich tempo jest bardzo szybkie. Wcale jednak nie musisz się go kurczowo trzymać. Jeśli czujesz, ze „gonisz” za trenerem zatrzymaj na chwilę odtwarzanie, odetchnij i dokończ serię w swoim tempie. Taka opcja będzie z pewnością bardziej skuteczna i przede wszystkim lepsza dla Twojego zdrowia.

– Urozmaicaj ćwiczenia. Wybierz sobie kilka programów i ćwicz z nimi zamiennie. Poszukuj nowych filmów, mieszaj je, pamiętając o tym by skupić się na wszystkich grupach mięśniowych. Wówczas nie dasz monotonii dojść do głosu, a Twoje ciało będzie poddawane nowym bodźcom.

– Pamiętaj o rozgrzewce i rozciąganiu. Programy treningowe dostępne w internecie często zaczynają się właściwym treningiem i od razu po nim kończą. Należy jednak bezwzględnie pamiętać, że nawet taki trening musi zostać poprzedzony rozgrzewką i zakończony rozciąganiem. Jeśli nie masz pomysłu jak je wykonać poszukaj oddzielnych filmików, które pokażą Ci serie ćwiczeń rozgrzewających i stretchingowych.

IMG_5666 edit done
Pamiętając o tych punktach trening w domu może być naprawdę dobrym sposobem na poprawę kondycji i zrzucenie dodatkowych kilogramów. A Wy ćwiczycie w domu? Może macie swoje ulubione programy treningowe? 🙂