Healthy life Sport

„Co robić, gdy boli i co robić, aby nie bolało?” – spotkanie z fizjoterapeutą, część II

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Sport to z pewnością rodzaj zdrowego uzależnienia. Czujemy się dobrze, poprawiamy naszą sprawność, budujemy siłę i wytrzymałość. Wszystko jest idealnie do chwili, w której pojawia się ból. Co należy z nim zrobić? Jakie kroki podjąć? Nawet trenując świadomie i regularnie nie zawsze wiemy, jak postępować w takich sytuacjach. Chcąc ustalić najwłaściwszą drogę w wypadku kontuzji udałam się do gabinetu masażu i rehabilitacji FIZMED, aby porozmawiać na ten temat ze specjalistą. Przed Wami druga część rozmowy z Mateuszem Chajęckim.


Przeczytaj część I. „Wszystko, co musisz wiedzieć o kontuzjach”


– Mateusz, wiemy już czym są kontuzje. Co jednak zrobić, gdy zaczynamy odczuwać ból?
Jakie kroki należy wówczas podjąć: przeczekać, odpocząć, stosować jakieś leki, maści?

Kiedy już zaczynamy odczuwać ból, dobrze jest spróbować go zdiagnozować. Jeśli nie wiemy, co jest jego powodem i nie wiemy nawet, co dokładnie boli, warto udać się do specjalisty, który na pewno pomoże nam w zdiagnozowaniu problemu. Jeśli natomiast wydaje nam się, że to nie jest nic poważnego warto zrobić sobie przerwę i zacząć smarować miejsca bólowe maściami przeciwbólowymi i przeciwzapalnymi. Jednakże, jeśli problem nie znika nie idźmy dalej i nie stosujmy leków na własną rękę. Może się okazać, że problem jest poważny, a mocnymi środkami przeciwbólowymi wyleczymy objawy, a nie samą przyczynę problemu, która może prowadzić do późniejszych groźnych powikłań.

– No dobrze, a gdzie najlepiej się udać, gdy chcemy zdiagnozować nasz ból:  do lekarza czy do fizjoterapeuty?

Osobiście, uważam, że pierwszą osobą, do której powinniśmy skierować swoje kroki kiedy pojawia się ból jest fizjoterapeuta. Oczywiście najlepiej wybrać takiego, który jest ukierunkowany na  daną dziedzinę fizjoterapii. Obecnie została podpisana ustawa o zawodzie fizjoterapeuty dająca mu większe prawa i możliwości. Jeśli nic się nie zmieni, fizjoterapeuci będą mieli prawo przepisywać lekarstwa, kierować na RTG, rezonans magnetyczny oraz, co najważniejsze, samodzielnie decydować o terapii. Oczywiście rola ortopedy bywa czasem niezbędna, ale to fizjoterapeuta powinien skierować pacjenta do określonego lekarza. Większość terapeutów po zdiagnozowaniu problemu wie, jakiej dalszej opiece należy powierzyć pacjenta – czy wymagany jest jedynie odpoczynek, czy zabieg bądź rehabilitacja.

– Czym jest rehabilitacja? Czy zawsze jest to niezbędny element terapii przy kontuzjach?

Rehabilitacja to w skrócie przyspieszenie naturalnego procesu leczenia narządu ruchu (funkcji utraconych wskutek schorzeń i urazów), poprzez stosowanie odpowiednio dobranych zabiegów terapeutycznych. Rehabilitacja jest nieodłącznym elementem naszego życia, chociaż nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Na przykład jeśli uderzymy się w kolano, zaczynamy je pocierać i rozmasowywać lub przykładamy w miejsce uderzenia coś zimnego – a masaż i chłodzenie są właśnie elementami rehabilitacji. Sama fizjoterapia nie jest koniecznym elementem leczenia, ale na pewno przyspiesza powrót do zdrowia. Należy tez pamiętać, że rehabilitację można stosować w warunkach domowych i nie zawsze trzeba od razu korzystać z pomocy wyspecjalizowanych rehabilitanów lub lekarzy.

część II - A

photo Lammil Photography



– A jeśli chcielibyśmy zapobiegać kontuzjom? Czy jest możliwość całkowitego zabezpieczenia się przed nimi?

Sposobów na zapobieganie kontuzjom jest wiele, jednakże żaden nie daje 100% gwarancji. Nie ma niestety złotego środka, który ochroni nas przed ryzykiem kontuzji, znamy jednak sposoby, które w znaczącym stopniu mogą je ograniczyć. Zawsze powtarzam swoim podopiecznym, że kontuzja to tak naprawdę lekcja. Porażki i niepowodzenia uczą nas najwięcej, dlatego zawsze mówię: „zastanów się, co zrobiłeś źle i to popraw, żebyś wyszedł z niej silniejszy”. Jednakże, żeby zmniejszyć mimo wszystko ilość tych „nauczek”, najskuteczniejszym sposobem jest profilaktyka.

– No właśnie: profilaktyka – jak powinniśmy dbać o ciało przy regularnym wysiłku?

Najważniejszym elementem profilaktyki jest zachowanie podczas wysiłku wszystkich elementów treningu, czyli prawidłowej rozgrzewki, właściwego treningu oraz rozciągania lub rolowania. Dodatkowymi elementami mogą być zajęcia jogi lub pilatesu oraz masaże. Warto również pamiętać o regularnych „przeglądach” u fizjoterapeuty. Doświadczone oko i ręce terapeuty powinny wykryć pierwsze objawy problemu lub kontuzji. Warto tez wybrać się czasem na basen – pływanie powoduje, że nasze ciało pracuje w zupełnie innych warunkach, poprawiamy miedzy innymi ukrwienie mięśni, zmniejszając obciążenia stawów. W większych ośrodkach poza basenem, możemy również spotkać saunę oraz jacuzzi, które także wspomagają regenerację zbolałych mięśni.

– Wróćmy jeszcze na koniec do tematu kontuzji – czy zawsze oznacza ona całkowity brak ruchu i zakaz uprawiania sportów? Niestety wciąż często spotyka się stwierdzenie: „Jak boli, to nie ćwicz”, z którym wielu sportowców ciężko jest się pogodzić.

Dlatego własnie warto udać się do dobrego specjalisty. Dla fizjoterapeuty sportowego priorytetem będzie przywrócenie pełnej sprawności umożliwiającej powrót do treningów. Jednak zdarzają się lekarze ortopedzi, którzy twierdzą, że jak boli podczas ruchu, to lepiej się nie ruszać. Idąc ich tokiem rozumowania, jak boli przy oddychaniu, to lepiej nie oddychać? Oczywiście część kontuzji wiąże się z zaprzestaniem aktywności fizycznej, jednakże jest spora ilość urazów, które będą wręcz wymagały od nas dołączenia kilku nowych ćwiczeń, lub na krótki czas zmiany dotychczasowej aktywności fizycznej na inna. Każda kontuzja i rehabilitacja wymaga bardzo indywidualnego podejścia, dlatego właśnie tak ważne są spotkania ze specjalistą – fizjoterapeutą, który przyjrzy się z bliska naszemu problemowi i znajdzie najlepszy sposób na jego rozwiązanie.


Już niebawem III część spotkania: Ćwiczenia stabilizujące, wzmacniające do wykonania w domu.


______________________

Mateusz Chajęcki – absolwent Akademii Wychowania Fizycznego, fizjoterapeuta sportowy współpracujący między innymi z Marcinem Świercem (potrójnym mistrzem Polski w Skyrunningu 2014 i 2015, maratonie górskim 2014 i 2015, oraz ultramaratonie 2014 i 2015), Pawłem Szynalem (mistrzem Polski w biegu 24-godzinnym 2014 i 2015, obecnie vice mistrzem Świata i Europy biegu 24-godzinnym Turyn 2015), Katarzyną Bigos  (dziennikarką Shape, hellozdrowie.pl, blogerką, instruktorką pole dance, trenerką CrossFit & FireWorkout, zwyciężczynią Mistrzostw Europy 2015 w kategorii duety w Poledance).