Healthy life

Białko w diecie

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Zdrowa, zbilansowana dieta. Ten temat będzie poruszany, dopóki wszyscy nie zapamiętamy jak istotnym jest ona elementem w pracy nad piękną sylwetką. Niestety wciąż pokutuje złe i niebezpieczne przekonanie, że aby schudnąć należy drastycznie ograniczyć jedzenie i spożywać same sałatki i owoce. W tej heroicznej walce w pogodni za smukłą talią wiele osób popełnia całą masę błędów żywieniowych, które mimo hektolitrów potu przelanego na siłowni nie pozwalają osiągnąć nam wymarzonych efektów. Jednym z nich jest nieodpowiednia podaż związków odżywczo-energetycznych w diecie, szczególnie białka – składnika, który w największym stopniu decyduje o szczupłości i jędrności ciała.

Czemu białko jest takie ważne?

Podstawowym elementem budującym białka są aminokwasy. Spośród wszystkich znanych aminokwasów – 8 zostało uznanych za niezbędne dla organizmu człowieka (tzw. aminokwasy egzogenne). Muszą one zostać dostarczone wraz z pożywieniem i nie da się ich zastąpić innymi. Białka stanowią również podstawowy składnik odżywczy. To główny budulec skóry, mięśni, narządów i gruczołów, dlatego odgrywa tak istotną rolę w procesie regeneracji i wzrostu komórek. Poprzez zwiększenie poziomu tkanki mięśniowej przyspieszamy znacząco przemianę materii, ponieważ mięśnie zużywają więcej energii do pracy, więc pobudzają skuteczniejsze spalanie kalorii, nawet w czasie spoczynku. Dlatego Dziewczyny, nie bójmy się treningów siłowych budujących mięśnie, bo to właśnie one pozwalają nam zrzucić tkankę tłuszczową, napinają i ujędrniają ciało.

Dairy products

Co jeść, aby dostarczyć sobie białka?

Za najlepsze źródło tego składnika uważa się produkty zawierające pełnowartościowe białko, czyli takie, które zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy w dostatecznej ilości. Należą do nich produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak:

Aby wzbogacić swoją dietę o białko warto jeść także:

  • soję, która stanowi także bardzo dobry substytut mięsa,
  • nasiona strączkowe takie jak: soczewica, ciecierzyca, bób, groch, fasola biała, fasola pinto czy fasola czarna zawierają sporo białka roślinnego,
  • orzechy, które oprócz białka są doskonałym źródłem zdrowego tłuszczu.

Białko jest ważne, ale…

…pamiętajmy, aby wszystko robić z głową – nie przesadzajmy w drugą stronę. Oczywiście białko w diecie osób uprawiających sport ma nieocenioną wartość, jednak nie możemy opierać całej diety tylko na nim. Podaż tego składnika pokarmowego musi być zróżnicowana indywidualnie, w zależności od wieku, masy ciała, budowy, stanu zdrowia, rodzaju aktywności fizycznej, itp. Spożycie białka powinno być również odpowiednio zbilansowane z pozostałymi makroskładnikami – węglowodanami i tłuszczami. Tylko wtedy dieta będzie naszym sprzymierzeńcem, a nie wrogiem w walce o piękną i zdrową sylwetkę.